Search here...
TOP
Boeken Uncategorized

Boek recensie bovenbouw: Professor S. en de verslaafde koning, Een reis door je brein

Boeken, ik kan er zelf geen genoeg van krijgen. Daarom ben ik ook telkens weer blij verrast als ik een nieuw boek mag lezen. Zeker kinderboeken trekken enorm mijn aandacht omdat ze je fantasie prikkelen en weer even een kijkje geven in het brein van kinderen. Tijdens mijn studie (pabo) heb ik meerdere onderzoeken uitgevoerd gericht op leesbevordering in de klas. Ik kan tiental redenen opnoemen waarom lezen gestimuleerd moet worden op de basisschool. Er zijn dan ook veel manieren om dit te stimuleren en ik wil er eentje in het bijzonder benoemen: het zelf voorlezen aan je groep. Door als leerkracht dagelijks zelf voor te lezen, krijgen de leerlingen een voorbeeldrol te zien. Als leerkracht kun je leerlingen inspireren met nieuwe boeken en hen zo stimuleren om zelf ook een boek te gaan lezen. Hier kun je dan weer allerlei activiteiten en werkvormen aan koppelen. In deze rubriek bespreek ik de plus- en minpunten van allerlei boeken. Van groep 1 tot en met 8. Ik deel mijn mening en heb de boeken zelf (met of zonder de klas) gelezen. Hopelijk mag ik jou hiermee inspireren om het boek in je eigen klas te gaan lezen. Heb je zelf een leuke tip, laat deze dan weten bij de reacties of via social media.

Titel: Professor S. en de verslaafde koning. Een reis door je brein.

Auteurs: Erik Scherder – Fred Diks

Aantal bladzijden: 188

Prijs: 15,99

Leeftijd: Vanaf circa 9 jaar

Bestellinkje: Bestel hier het boek Professor S. en de verslaafde koning.

Voorkant van het boek:

Tekst op de achterkant van het boek:

Brian ligt al bijna te slapen als zijn beste vriendin Zhé hem belt. Haar opa – de bekende professor S. – is zoek en ze kan hem nergens vinden. Brian sluipt meteen het huis uit om hem samen met Zhé en haar hondje Pavlov te gaan zoeken. Ze belanden via opa’s tijdraket in een vreemd land dat Breinstein heet. Hoewel iedereen daar met allerlei handige technische snufjes honderd jaar in de toekomst leeft, gaat het er niet goed. Koning Lobulus de Tweede is verslaafd aan videogames en regeert het land niet meer. Zou opa ook in Breinstein beland zijn? En hoe kunnen ze hem terugvinden?

Brian, Zhé en Pavlov trekken samen door Breinstein. Onderweg komen ze de gekste mensen tegen, met nog gekkere namen. Wat een merkwaardig land! Zie daar nog maar eens uit te komen…

Mijn mening over dit boek:

Dit boek is heel bijzonder door de gave weetjes over onze hersenen welke zelfs voor kinderen aantrekkelijk zijn. De hoofdpersonen maken zelf een reis door de hersenen en dat op een speelse manier met een spannende verhaallijn. Er zitten onbewust ook belangrijke lessen in die gaan over schermtijd en het vele gamen van de jeugd. Ik heb dit boek voorgelezen aan groep 6 en zij herkende veel situaties die zich in dit boek voordoen. Door de kleurrijke illustraties is het boek heel interessant gemaakt voor kinderen om er door heen te bladeren en om goed te bestuderen wat zich in de hersenen afspeelt. Er zit een mooie balans tussen fictie en non-fictie waardoor het boek geschikt is voor veel verschillende type leerlingen. Het boek is geschreven vanuit een samenwerking tussen de bekende hoogleraar Erik Scherder (o.a. van De Wereld Draait Door) en Fred Diks, de schrijver van veel voetbalboeken.

Pluspunten: De  kleurrijke illustraties, spannende verhaallijn, fictie en non-fictie door elkaar, de interessante hersenweetjes

Minpunten: Soms lastig voor te lezen omdat de bij de hersenweetjes de illustraties belangrijk zijn

Ken jij dit boek al? Of ga je hem lezen met je klas? Laat het weten bij de reacties en volg Juffie op de dijk ook op Instagram (*klik*) voor de video versie van deze recensie.